Καλωσορίσατε στο ιστολόγιό μου

Γεια σας! Σε αυτό το ιστολόγιο μπορείτε να δείτε τα projects και τα εκπαιδευτικά προγράμματα που έχουμε υλοποιήσει στα δημοτικά σχολεία που έχω υπηρετήσει μέχρι τώρα. Επίσης υπάρχουν ιδέες που μπορείτε να εφαρμόσετε ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία της τάξης σας σε διάφορα μαθήματα. Χρησιμοποιήστε ελεύθερα το υλικό που παρέχεται και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου για περαιτέρω πληροφορίες.
Πολλές φωτογραφίες, στις οποίες είναι ευδιάκριτα τα πρόσωπα των παιδιών, έχουν σκόπιμα παραμορφωθεί. Στις ελάχιστες φωτογραφίες όπου φαίνονται πρόσωπα παιδιών, έχει δοθεί η απαραίτητη γραπτή γονική συναίνεση.

Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2017

Πόσες σταγόνες χωρούν πάνω σ' ένα κέρμα;

Ακόμη μία δραστηριότητα STEM, αυτή τη φορά για την επιφανειακή τάση. Η δράση υλοποιήθηκε με μαθητές Γ' τάξης την ώρα της Ευέλικτης ζώνης. Χρειαστήκαμε ένα σταγονόμετρο, νερό και από ένα νόμισμα για κάθε ομάδα μαθητών.
Σαν αφόρμηση, δίνουμε σε κάθε ομάδα από μία εικόνα σαν την παρακάτω - εγώ τη βρήκα στο Pinterest - και τα ρωτάμε τι νομίζουν ότι βλέπουν σε αυτήν.


Αφού καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως στη φωτογραφία φαίνεται ένα κέρμα με ένα θόλο νερού πάνω του, επιχειρούμε κι εμείς να κάνουμε το ίδιο. Δίνουμε σε κάθε ομάδα από ένα κέρμα κι ένα σταγονόμετρο γεμάτο με νερό. Εμείς χρησιμοποιήσαμε σταγονόμετρο από φυσιολογικό ορό. Ζητούμε από τα παιδιά  να ρίχνουν σταγόνες πάνω στο νόμισμα προσεκτικά και να τις μετρούν μέχρι το νερό να ξεχειλίσει από την επιφάνεια του νομίσματος. Πιθανόν να υπάρξουν αρκετές αποτυχημένες προσπάθειες, γιατί μπορεί να μη στοχεύουν στο κέντρο του νομίσματος αλλά γύρω από αυτό ή στις άκρες του με αποτέλεσμα το νερό να ξεχειλίζει γρηγορότερα. Γι' αυτό ενθαρρύνετε τα παιδιά να επαναλάβουν τη διαδικασία, στεγνώνοντας καλά το νόμισμα και την επιφάνεια εργασίας τους.


Ακολούθως, ζητήστε από τους μαθητές να διακρίνουν το θόλο που σχηματίζει το νερό πάνω σε ένα νόμισμα που έχετε ετοιμάζει εσείς και να προσπαθήσουν να εξηγήσουν γιατί συμβαίνει αυτό. Τα μόρια του νερού έλκουν το ένα το άλλο και τείνουν να κολλούν μεταξύ τους. Αυτή ακριβώς η ιδιότητα έχει ως αποτέλεσμα την επιφανειακή τάση. Επειδή τα μόρια της κοίλης επιφάνειας του νερού έλκονται περισσότερο μεταξύ τους παρά με τα μόρια του αέρα, προσκολλώνται μαζί και σχηματίζουν ένα θόλο πάνω στο νόμισμα.



Στη συνέχεια, δοκιμάστε να επαναλάβετε τη διαδικασία με κάποιο άλλο υγρό, πάνω στο ίδιο νόμισμα. Θα διαπιστώσετε ότι οι σταγόνες που "χωράει" το κέρμα δεν είναι τόσες όσες του νερού, κι αυτό γιατί οι σταγόνες του δεύτερου υγρού θα είναι διαφορετικού μεγέθους, καθώς τα μόριά του έλκονται σε διαφορετικό βαθμό, με αποτέλεσμα η επιφανειακή τάση κάθε φορά να είναι διαφορετική. Εμείς δοκιμάσαμε τη δεύτερη φορά με ηλιέλαιο. Σε κέρμα του ενός λεπτού σχηματίστηκε θόλος 23 σταγόνων νερού και 20 σταγόνων ηλιέλαιου, χρησιμοποιώντας πάντα το ίδιο σταγονόμετρο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου